14 March 2011

drtikol stručně

františek drtikol, známý český fotograf, se narodil v roce 1883 v příbrami. tvořil přes třicet let, a to převážně portréty a akty.

jeho fotografickou tvorbu bych popsal jako především hru světla a stínu (promiňte to klišé) s geometrickejma prvkama. erotika jeho fotografiím není cizí, ale spíš než vyzívavá se snaží bejt přirozená. sám tvrdil, že kdyby lidi chodili víc nazí, chovali by se přirozeněji. 

portréty fotil tak, aby zobrazovaly nějakou emoci nebo osobnost. tvrdil, že se musí do člověka před fotoaparátem zamilovat.

ještě bych rád připomněl, že drtikol taky maloval, i když jeho malby nejsou tak ceněnou záležitostí jako fotky. styl jeho maleb je hlavně symbolismus a abstrakce, říkal, že je hrozně těžký pochopit jeho obrazy.

zajímavý na drtikolovi je vztah k náboženství. křesťanského boha tak úplně nevyznával a uchyloval se až k buddhismu, je považovanej za průkopníka buddhismu v čechách. některý díla taky přeložil.

z původního atelier v příbrami přesídlil do prahy do vodičkovy ulice. v praze portrétoval fotoaparátem lidi jako masaryka, janáčka, muchu a spoustu dalších.

drtikol se dočkal světového ohlasu, ale ani to mu nepřineslo nějak moc peněz, a tak taky někdy žil prostě o chlebu a vodě. podle mě je to pravej umělec.

co si o něm myslíte VY?

p.s.: komentovat může každý, i anonymové. opravdu jsem zvědavej na vaše názory, ale 'moc se mi líbí' si prosím strčte za klobouk. chci koherentní, ucelenej názor. CO se vám líbí.
jestli víte o někom, kdo to přivítá, řekněte mu o tomhle článku.


12 comments:

  1. Agnes zajásá :) A já taky, juchhh... miluju hambárny a nahotinky všeho druhu, a tyhle jsou fakt nářez

    ReplyDelete
  2. Drtikol je super - na jeho aktech je vidět všechno a přesto nepůsobí nevkusně - to jen tak někdo neumí. Miluju hlavně jeho Vlnu, kterou mimochodem někdo ukradl asi v neděli v noci z Umělecko-průmyslového muzea. Doufám, že ji najdou, je to výborná fotka.

    ReplyDelete
  3. Moc se mi líbí!

    ReplyDelete
  4. Asi jsem nepochopila tvuj komentar k memu clanku, ale diky za nej! Diky nemu jsem se dostala k tobe na blog a musim rict, ze me dost zaujal. Co se tyce tebe, jses stylovej a tve clanky me zajimaji, nevim, jestli je to jen tim, ze se zajimam o umeni. Bavis me!
    Co se tyce tematu - Drtikol - nelibi se mi jeho malby a jeho fotky me taky zrovna dvakrat za srdce nechytly. Avsak nutno rict, ze je mi hodne sympatickej jeho postoj k umeni a k zivotu vubec. Na svoji dobu dobre nazory.

    ReplyDelete
  5. priznávam že som ťa našla ted tento blog až po zhliadnutí tvojho comentu u mňa..
    ale CHALANKO...máš jeden z najlepších chalanských blogov čo som mala možnosť vidieť čo sa týka slovenska a čiech...Mega...bavíš ma...

    ReplyDelete
  6. Fotky Drtikola se mi líbí, hlavně pro jejích pojetí a štve mě že někdo ukradl vlnu!!!

    ReplyDelete
  7. právě zrovna nad tím jsem přemýšlela, když jsem ten článek o mléce uveřejňovala!

    Mě osobně takové fotky iritují. I když musím říct, že ta třetí odspoda se mi moc líbí :).

    ReplyDelete
  8. mám z toho smíšené pocity, někdy se mi to líbí moc, někdy mě to až děsí! :D :))

    ReplyDelete
  9. Drtikola miluji...jeho práce je neskutečně krásná. s přítelem máme jeho reprodukci nad postelí :)
    co říkáš na krádež "Vlny"? Hrůza! :(

    ReplyDelete
  10. pěkný článek :)) drtikola má v oblibě má babička a díky ní často zavítám na jeho výstavy ;)

    http://chocolatemademoiselle.blogspot.com/

    ReplyDelete
  11. Väčšinou mi nahota zavŕta oči do zeme, ale v jeho pojatí je to až neuveriteľne prirodzené. Tie ženy zapadajú do celého konceptu.

    ReplyDelete

shout